15. april 2010

Det er ikke min skyld:)

I går var jeg på gigthospitalet i Gråsten for at lære, at give mig selv medicin med en sprøjte, det gik meget godt, jeg er ikke bange for sprøjter, og jeg kan åbenbart også godt selv klare det.

Jeg havde min veninde med, for jeg ville, at hun så hvordan det skulle gøres, hvis jeg en dag ikke kan få mine fingre til at makke ret, er det rart, at hun kan hjælpe.
Medicinen er den samme som jeg hidtil har fået i tabletform, men de mener, at der er en rimelig chance for, at jeg vil få mindre bivirkninger på denne måde, men det må nu komme an på en prøve, kvalmen var der i hvert fald i går aftes, men en sprøjte kan man ikke bedømme det ud fra, jeg vil give det en fair chance.
Af bivirkninger kendes officielt
Nedsat appetit.
Mundbetændelse, fordøjelsesbesvær, kvalme, påvirkning af leverens funktion
Træthed, døsighed.
Diarré.
Lungebetændelse.
Påvirkning af knoglemarven med øget tendens til infektioner pga. mangel på hvide blodlegemer, træthed og svimmelhed pga. mangel på røde blodlegemer og øget tendens til blødninger pga. mangel på blodplader.
Hovedpine.
Hududslæt, hudkløe.

Når man sådan ser det på skrift, ser det altså voldsomt ud, men jeg gik det lige igennem, og kan se, at jeg vist kun mangler, at kæmpe med
Mundbetændelse,
fordøjelsesbesvær,
Lungebetændelse.
Øget tendens til blødninger pga. mangel på blodplader.
Så dem kan jeg trække fra, men der er meget tilbage, jeg har ikke alle gener på en gang, det varierer, men trætheden, den er ret konstant.
De øvrige bivirkninger kommer og går.
Det er ikke for at beklage mig, at jeg skriver dette, det er fordi jeg ofte lige noterer, ”at mine kræfter er små, og at maden skulle være hurtig og nem”, og man kan da godt få en ide om, at det er lidt ofte, hvilket jeg også syntes det er, men det er ikke min skyld, det er medicinens skyld:)
Gråsten havn!

1 kommentar:

  1. Det lyder som methotrexate? Det er i hvert fald noget af det samme som der står i indlægssedlen på mine mtx'ere. :-D

    Håber det virker som det skal på dig. Knus fra Bibo

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!