26. februar 2010

Sydlandsk Grønkålssuppe

Idag er det bare sundt, og vegetarisk.
1 pers. hvis det er den eneste ret, ellers 2 pers.
100 g grønkålsblade uden den grove stilk, evt. dybfrossen hakket grønkål
¾ l. grøntsagsfond
200 g kartofler i meget små tern
125 g store skalotteløg i tynde strimler
4 fed hvidløg i tynde strimler
1 spsk olivenolie
Hak grønkålen meget fint, hvis den ikke er dybfrossen - det gør du lettest i en foodprocessor. Bring bouillonen i kog og kog kartoflerne 5 min. i suppen. Tilsæt grønkålen og lad den koge i suppen i 4-5 min. uden låg. Smag til med salt og peber og server med brød og løgkompot.

Steg skalotteløg og hvidløg i olivenolie på en pande for jævn varme i 6-8 min. eller til løgene er smukt gyldne. Krydr dem med lidt salt og peber.

3 kommentarer:

  1. Meget spændende valg! Det kan være, jeg en dag er modig nok til at prøve at lave det, men det må nok være, når gemalen ikke er hjemme - han er mere suppeforskrækket end jeg :-)

    SvarSlet
  2. Kære Piskeris
    Jeg elsker supper, og kan selvfølgelig ikke forstå, at der er nogen, der ikke bryder sig om dem:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Anonym11:18 AM

    Er fond = bouillon = suppe?
    Er grønkålssuppen et fuldgyldigt måltid med nok protein?

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!