29. januar 2010

Risklatter, når man er lækkersulten!

Jeg havde en sjat ris tilbage fra i går, løse ris, men det er det altid når jeg laver risklatter, eftersom jeg ikke spiser risengrød.
Jeg havde ca. to kopper kogte løse ris, og der kom en
½ dl. mælk i (du kan også bruge fløde) i skålen, sammen med
2 spsk. mel,
1 spsk. sukker
1 tsk. vanilla
1 æg
Det hele blev pisket sammen, og så blev der hældt nogle små portioner af blandingen på en stegepande, jeg brugte planteolie til at stege i.
Idet du sætter dem på panden, vil det flyde lidt i kanten, skub det lidt ind, så klatten får en nogenlunde pæn facon.
Når de har fået noget farve vendes de og steger færdig, jeg kunne have tre klatter ad gangen på panden.
De blev drysset med flormelis og noget ahornsirup blev hældt over.

Vebekomme!

11 kommentarer:

  1. Åh....jeg sidder her og kæmper med mit mundvand ;-)

    SvarSlet
  2. Kære Mrs Cakeaholic
    ja jeg var bare så lækkersulten, at jeg måtte finde på noget!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Sikke en god og spændende idé! Jeg spiser heller ikke risengrød, så det må jeg da forsøge mig med på et tidspunkt - så behøver jeg ikke ikke at tvinge den risengrødsspisende gemal til at levne! :-D

    SvarSlet
  4. Kære Piskeris
    Ja sådan har jeg altid gjort, og det virker, selvfølgelig skal man lige fordele det faste og det flydende, men med lidt øvelse, så går det, og så smager de altså rigtig godt, og der er ligesom lidt bid i dem.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Jeg må til at koge FOR mange ris , når vi spiser aftensmad :-)

    SvarSlet
  6. Kære Miri
    Ja, - det er lige netop det jeg gør!:)
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Det var dog en fantastisk ide. Vi får sgu altid kogt for meget ris. Lige noget til min søde tand.Det må prøves :)

    SvarSlet
  8. Kære Per
    Det tror jeg faktisk, vi er mange der gør, altså koger for meget ris, og risklatter er altså bare guf.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Jeg vil gerne indrømme (lidt forsigtigt), at jeg kom til at lave en omgang risengrød her i julen (påtrods af at jeg ikke er særlig vild med risengrød) bare fordi jeg ville lave en stor stak risklatter til hyggespise.. men så opdagede jeg fløden i mit køleskab og mandelsplinterne..... og så kom jeg til at æde hele skålen som ris a la mande... jeg følte mig temmelig ulækker bagefter, suk. Måske jeg en anden gang formår at gemme grøden til klatkager, de er jo indbegrebet af hyggekager i vinterkulden!

    SvarSlet
  10. Kære Nicolai
    Jeg kan da lige se det for mig:)
    og ja, - det må have været en lidt tung fornemmelse bagefter.
    Risklatter er skønne, sådan lige i en snæver vending, når man er lækkersulten, og har nogle kogte ris eller risengrød i overskud.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Anonym5:56 PM

    Tak for tippet, vi har lige spist løse ris og tænkte om man ku lave risklatter af det, så det ska pøves i morgen :-) glæder vi os til

    Helle

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!