25. december 2009

Bagte grøntsager med oksesteak


Med julemiddagen veloverstået, trængte jeg i dag til noget helt andet!
Bagte grøntsager med oksesteak
Pr. per.
1 pastinak skrællet og skåret i kvarter
1 tyk gulerod skrællet og skåret i kvarter
1 rødløg pillet og halveret
1 rød peber skåret i kvarter
1 stor tomat i kvarter
1 stor kartofler i kvarter
2-4 fed hvidløg med skal
Ovenstående lægges i et ovnfast fad, og krydres med
salt
peber
paprika
basilikum
2 cl. Balsamico
2 cl. Blommesirup eller anden frugtsirup og i fadet lægges
4-5 blade salvie og en god kvist rosmarin
Vend det hele rundt, så krydderierne fordeles og sæt fadet i en 190 gr. varm ovn ca. 1 time, vendes af og til
Et kvarter før grøntsagerne er færdige, steges
1 oksesteak 3-5 min. på hver side, efter smag, krydr med
salt
peber
Lad steaken hvile og når grøntsagerne er færdige arrangeres det hele på en varm tallerken.

Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Uhm, klassisk og meget, meget lækkert - det kan du godt få os til at lave, Vibeke.

    Klem og ha' en god 2. juledag!

    SvarSlet
  2. Kære Madame
    Ja det var i hvert fald det jeg trængte til, og det var dejligt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke

    Det ser bare godt ud. Vi fik også en steak i går ... fyldt med sener og næsten ikke til at tykke. Øv!! Jeg havde købt en hel oksefilet, men det var ikke et hit. Så nu har jeg 4 kg sejt kød i fryseren;o)

    Jeg håber, at du har nydt juledagene. Og jeg kan stadig lige nå at ønske dig en glædelig jul:o)
    Knus Hanne

    SvarSlet
  4. Kære Hanne
    Hvor træls er det lige med den oksefilet, kan du ikke klage? den burde byttes!
    Min steak var rigtig god, og grøntsagerne var et must oven på julemaden, som også var perfekt, men den ligger noget tungt.
    Også glædelig jul til dig!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Å ja, jeg elsker også ovnbagte rodfrugter, faktisk så meget at jeg slet ikke behøver oksekødet. Jeg har først lige fået øje på din blog (på blogtoppen) men kommer helt sikkert ofte igen. MUMS. Og godt nytår.

    SvarSlet
  6. Kære Marina
    Du er velkommen hertil!
    Ovnbagte rodfrugter er en gudespise.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!