31. oktober 2009

Cognacflamberet oksesteak

Jeg havde bare lyst til en stor oksesteak i dag,med noget nemt tilbehør, lavet i ovnen.

1 stor steak blev krydret med masser af friskkværnet peber, og lagt til side.

Små øko kartofler blev halveret og
nogle tykke skiver courgette blev dryppet med olie og krydret med
salt
peber
paprika
oregano
tomater blev halveret og krydret med
salt
peber
oregano
Alle grøntsager blev lagt på en rist i et ovnfast fad, og sat i ovnen på 180 gr. ca. 30-40 min.

Steaken kom på panden, som havde fået en anelse olie og stegt 3 min. på hver side
2 cl. Cognac blev hældt over steaken og sat ild til (Husk at slukke emhætten når du flamberer)
Steaken blev lagt over i et fad, og der kom
1 dl. oksefond på panden, væsken blev kogt ned til der var en ¼ dl. tilbage,
et par klatter koldt smør kom i panden, og jeg kørte med panden indtil at smørret ”samlede” saucen.

Sådan så tallerkenen ud, - steaken fik lige et drys sydesalt.

4 kommentarer:

  1. Uhmmmmmm....hvor ser det altså bare lækkert ud :-)

    SvarSlet
  2. Kære Mrs Cakeaholic
    Det var også bare godt, og jeg nød det, og det tog kun godt en ½ time at lave.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Hvor ser det bare godt ud, jeg får helt lyst til oksesteak selv om det er søndag morgen og klokken endnu ikke er blevet syv

    SvarSlet
  4. Kære Pernille
    En oksesteak kan man næsten altid spise, men om morgenen?
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!