16. august 2009

Kylling med tzatziki og pizzarulle

Lørdag stegte jeg en kylling, hvor jeg havde fjernet ryg benet, og presset noget citronsaft indvendig i kyllingen,
samt noget salt, jeg lod den ligge på brystet imens jeg gjorde grøntsager klar til at komme under kyllingen i det ovnfaste fad,
2 gulerødder i tykke skiver
1 stort løg i både,
2 stilke selleri i 5 cm. stykker
1 porre i tykke skiver
¼ fennikel i stykker
10 sherrytomater
2 fed hvidløg,
3 – 4 kviste frisk timian
1 kvist rosmarin
1½ dl. tør hvidvin
salt
peber

Vend kyllingen, læg den på grøntsagerne eller på en rist over grøntsagerne

gnid kyllingen med lidt olivenolie, krydr med salt, peber, paprika og citronsaft fra ½ citron
Sæt fadet i ovnen i 1 time på 180 gr. skru op på 200 gr. og giv det hele 15 min. mere
Jeg fik ½ kylling og dertil pizzarulle,i stedet for fritter,(det sejler ikke i olie og der er grøntsager i rullen,) samt tzatziki.

Pizzarulle er bare pizza dej rullet ud til en rektangel og smurt med tomatpesto, belagt med reven ost, løg i ringe, peberfrugt, tomater, oliven krydret med oregano og nogle små klumper mozzarella bliver fordelt rundt omkring:
Så rulles den sammen, lukkes godt i enderne , og lægges på en bageplade, (med lukningen nedaf) pensles med lidt olivenolie, og bages ½ time sammen med kyllingen altså først 15 min. på 180 gr. derefter 15 min. på 200 gr. Lad rullen køle af og skær i skiver.

Kraften og resten af kyllingen gemmes til i morgen, eller fryses ned til en anden dag, for mit vedkommende bliver det min søndagsmenu, SE under det næste billede.
PS: Angående det med at kyllingen ligger med noget citronsaft, det er bare en god ide, - jeg kunne, da jeg sad og spiste, smage det ganske svagt, og det var rigtig skønt.

2 kommentarer:

  1. Kære Vibeke

    Uhmmm!!! Det ser bare skønt ud - det hele!

    Det med at fjerne benet i kyllingen, tror jeg, at jeg vil få svært ved... Men man kan jo give det et forsøg engang.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  2. Kære Hanne
    Jeg havde kun skåret rygbenet ud, så det er nemt.
    Det smagte bare godt, og var det tætteste jeg kunne komme på en halv kylling med "fritter"
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!