20. juli 2009

Store koteletter i fad

Til 2 stor spisere:) eller en familie på fire.
Jeg har aftensmad til to dage, samt et koteletter til pålæg.

4 koteletter af en pæn størrelse, krydres med
salt, peber og paprika og ristes på stegepanden,
1 bakke champignon renses og hældes med i panden, når koteletterne har fået lidt farve, pres saften af
½ citron over og hæld det hele over i et ovnfast fad med låg til
2 store løg, gerne med noget top ristes på skæresiden sammen med
2 stilke blegselleri i 3 cm stykker, og en
fennikel i skiver samt
2 gulerødder i 1½ cm stykker og
2 fed hvidløg samt
30 -40 små sherrytomater
tilsæt 3 dl. hvidvin og
3 cl. Gastrik og hæld det hele over i fadet til koteletterne
krydr med salt, peber
2 kviste rosmarin samt 4 kviste timian

Læg låg på og sæt fadet ind i en 180 gr. varm ovn i en time
Server med kartofler, ris eller som jeg, med noget godt madbrød.

Smagen var simpelthen fantastisk, kraften som blev skabt af vin, Gastrik og kraft fra kød og grønt, blev bare perfekt.
At jeg spiser madbrød til, er naturligvis fordi, at det er nu det bedste at suge den tynde sauce op med.

8 kommentarer:

  1. Altså - Vibeke, det er lækre sager, du præsenterer. Jeg vil ile at gøre den opskrift en af de nærmeste dage. Takk for de mange inspirerende retter. kh Lavendel

    SvarSlet
  2. Kære Lavendel
    Dejligt at det frister!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Hvor ser det lækkert ud, Vibeke. Jeg er også imponeret/inspireret af den måde du bruger hele kyllinger på. Jeg forfalder til den lette løsning med kyllingbryst, men når jeg læser dine opskrifter, så tænker jeg, at jeg også vil igang med et helt dyr på et tidspunkt.

    SvarSlet
  4. Kære Betty
    Det smager bedst når du har en ordentlig kylling, jeg har ikke lyst til de pakker med kylligebryst, som de kalder "naturel marineret" de propper dem med vand, det kan da ikke være rigtig, at man skal betele for den slags. I Tyskland kan jeg få hanebryst uden vand, og de er gode, men jeg kan ikke finde dem hvor jeg normalt handler.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Jeg siger som Lavendel - det er så dejligt at blive inspireret af dine lækre opskrifter til at prøve nye retter!

    Rigtig god tirsdag, klem ;-)

    SvarSlet
  6. Kære Madame
    Jeg er bare glsd for, at I kan bruge dem.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Kære Vibeke
    Det er sagt, men gentager: Man bliver så inspireret her på din madblog, og så nyder jeg, så smukt maden er anrettet.
    Løgismose har så fine varer, der virkelig smager godt.
    Hm! Belgisk chokolade, det er guf.
    Knus
    Manna

    SvarSlet
  8. Kære Manna
    Dejligt at man kan inspirere,det er det jeg er "ude på".
    Jeg prøvekøbte, for at se/smage om det er noget, og det er det.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!