25. juli 2009

Oksesteak med halve bagte kartofler og en slags ratatouille!

I dag står den på oksesteak, oven på to fiskedage syntes jeg, at det ville være det helt rigtige!
Og det var en kæmpe stor steak, nok til to personer, men jeg havde tænkt mig, at halvdelen ville være fint til en burger i morgen til frokost.

Dertil lavede jeg en slags ratatouille, bestående af det jeg nu havde, - så det blev
små tomater,
tykke halverede agurkeskiver,
courgette i skiver, halverede,
rød peber i skiver
løg i skiver
hvidløg finthakket
salt
peber
balsamico
olie
og lidt basilikum blev vendt i
Det hele blev lagt i en skål, der kunne komme i ovnen på 190 gr. hvor det blev vendt nogle gange undervejs.

Samtidig kom nogle halverede kartofler i oven, dryppet med noget olie og krydret med salt, peber og Provence krydderi

Når kartofler er færdige og har fået en flot overflade, så er ratatouillen sikkert også færdig.
Steaken blev krydret med salt, peber og dryppet med lidt Gastrik og vendt på panden 2 min. på hver side, og derefter fik den 5 min. i ovnen, derefter trak den i 10 min.
Kryddersmør med basilikum
Smør, salt, peber og lidt citronsaft blev blendet med en håndfuld basilikum.

6 kommentarer:

  1. Det ser meget lækkert ud, Vibeke! Jeg havde næsten glemt ratatouille, men det må jeg huske at lave igen.

    Tak for spændende inspiration.
    Ha' en rigtig god søndag, knus :O)

    SvarSlet
  2. Uhm.. Ratatouille lavet i ovnen er en god ide.. Så slipper jeg for at gøre panden ren.. Stor gevinst.
    Mange smil fra Ærø.

    SvarSlet
  3. Kære Madame
    Ja ratatoille er en god løsning på smagfuldt grønt, og det hamonerer perfekt med et godt stykke oksekød.
    Jeg går ikke så højt op i, om jeg har alle de grønsager der normalt skal i, jeg bruger hvad jeg har.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  4. Kære Mette Lykke
    Jeg bruger ovnen til rigtig meget, det er betydelig lettere at håndtere, og hvis man bare vender det rundt nogle gange så fungerer det.
    Knus vibeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke
    Uhmmmm - den ratatouille ser skøn ud. En lækker måde at få grøntsager på.
    Jeg glemmer hele tiden den gastrik, når jeg steget et stykke kød. Må se om jeg ikke kan huske den snart.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  6. Kære Hanne
    Gastrik er en god ting, jeg bruger det af og til, men slet ikke hver gang.
    Jeg vil gerne have grønsager, men der skal som regel gøres noget ved dem, de skal ligesom gøres lidt mere interessante, og på den måde, så får man brugt hvad man har, og skal ikke ud og købe en masse.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!