30. juni 2009

Ovnbagte jomfruhummere

Hele jomfruhummere

Hak lidt persille,
lidt frisk basilikum,
saft fra 1/2 citron,
1/2 fed hvidløg,
lidt finthakket tomat
salt og peber.
smør

Del halepartiet på den lange led, med en kniv og fjern den sorte streng (tarm). Læg dem i et ildfast fad.
Fordel smørret på halestykkerne og drys alle urterne,hvidløg, tomat og pres citronen ud over det hele, og bag dem i ovnen ved 180 grader i ca. 10-12 min. afhængig af størrelse. Jeg lagde nogle små sherrytomater på risten, jeg elsker den saftige lune smag, når de har været i ovnen.
Serveres med citronbåde, salat og groft brød.

12 kommentarer:

  1. Kære Vibeke

    Orv, hvor ser det godt ud! Jeg er vild med jomfruhummer. Har du købt dem frisk eller fra frost?

    Knus
    Malou

    SvarSlet
  2. Kære Malou
    De var friske, men jeg delte kassen med min bror, og smed mine på frost i fredags, da jeg ikke havde lyst til at spise dem den dag.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke
    Wouw, et skønt aftensmåltid.
    Jeg håber, at når vi tager til Fanø om et par uger, at vi måske kan være heldige at finde friske jomfruhummere (og en masse andet friskt og godt fra havet). Sådan en skøn luksusspise.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  4. Kære Hanne
    Ja jeg elsker også det meste fra havet, nu kunne jeg godt tænke mig muslinger, både blåmuslinger og kammuslinger, men da skal vist i nærheden af en fiskehandler, af de bedre.
    Jomfruhummerne kom fra
    Skagensfood, det var ugens fantasy kasse.
    Der er skønt på Fanø, det gad jeg også godt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Hej Vibeke
    Jomfruhummere er en af mine livretter!
    Min far har ejet en fiskebutik, så jeg har været så heldig at jeg flere somre i træk har spist jomfruhummere med godt brød og hvidløgssmør hver dag! Butikken har vi ikke haft i mange år, men min bror sørger tit for jeg får hummer i fryseren..

    Knus

    SvarSlet
  6. Kære Vibeke
    Et helt festmåltid, hvor ser det super lækkert ud.
    Her sker ikke det helt vilde i køkkenet i denne varme.
    Troede jeg skulle have maskeret blomkål i dag, indtil datteren kom og inviterede på middag ved havnen. Det var da ikke til at sige nej til.

    SvarSlet
  7. Kære MissMuffin
    Det var også bare skønt, det er ikke så ofte, at det er i kasserne fra Skagensfood, men jeg nyder når de er der.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  8. Kære Manna
    Det var da mærkeligt, jeg tænkte også på noget med blomkål, men så kom jeg til at tænke på de jomfruhummere, og det var en dejlig ret til sådan varm dag.
    Dejligt at blive inviteret ud ikk?
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Hvor ser det dog flot ud, Vibeke! Lige som retter man kan se i Tivolis fine restauranter ;O)

    Ha' en dejlig sommerdag, varme klem!

    SvarSlet
  10. Kære Vibeke

    Det er jo noget af et drømmemåltid du disker op med der, dem kunne jeg sagtens lige have lyst til at spise.

    Det er rigtig flot anrettet også

    Kan du have en dejlig onsdag

    SvarSlet
  11. Min mund løber simpelthen i vand ved det syn... det er noget af det bedste i hele hele verden - friske jomfruhummere ;-)

    SvarSlet
  12. Kære Nille
    De var også vidunderlige, og de passede perfekt til en meget lun sommeraften.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!