18. april 2009

Tun, - så englene synger!

Jeg har simpelthen været i smagenes himmel, det var så vidunderligt, at jeg er lykkelig for, at jeg har endnu en tun steak i fryseren, for denne opskrift skal prøves igen, - hvor jeg har den fra? det er faktisk ikke til at sige, for noget af ideen fik jeg fra den italienske kogebog ”Sølvskeen”, noget fik jeg fra den spanske bog ”1080” Opskrifter” og resten er min egen ide.

Pr.pers.
1 stk. tun steak

1 lille løg Finthakket
1 fed hvidløg Finthakket
2 spsk. hakket persille
1 spsk. hakket timian
saft af ¼ lime
salt og peber,
Rør disse ting sammen, og fordel det halve under tun steaken i et lille ovnfast fad og resten over steaken
Dryp 3 spsk. olivenolie over tunen og tilsæt 3 spsk. hvidvin
Læg en håndfuld sherrytomater med i fadet
Sæt fadet ind i oven som er på 180 gr. i 20 -25 min.
Server med ristede kartoffelskiver, som er krydret med salt, peber og paprika. med lidt olivenolie
Tilbehør asparges og gulerødder

Arranger som ses på tallerkenen, Resten af saucen i fadet fra fisken, hældes over gennem en si.

EFTERSNAK

Normalt steger man en tunsteak så den er rød/rå i midten, men disse tunsteak har forhåbentlig været frosset, så alt der ikke skal være der, er dødt.
Disse steak bliver stegt på en stegepande med hurtig varme, det er noget andet end en ovnbagt tunsteak, som naturligvis bliver bagt igennem.
Ovenstående opskrift har et lag af løg og krydderurter både under og over sig, og denne "panering" skal naturligvis også være stegt/bagt, så denne tun er ikke rød indeni, men meget saftig, da det er en hel anden tilberedningsmetode.
God fornøjelse med opskriften, det blever fantastisk, hvis du holder dig til opskriften.

25 kommentarer:

  1. Anonym8:46 PM

    Det maa jeg proeve! Vi har jo et fantastisk udvalg af fisk her. Var den lidt raa indeni som den skal vaere?
    Ann

    SvarSlet
  2. Lyder lækkert!
    Jeg ser tit på steaksene i fiskemandens vindue, men har aldrig prøvet dem fordi jeg nok ikke rigtig gad stege dem- men nu ved jeg at de kan laves i ovnen!

    SvarSlet
  3. Det lyder rigtig lækkert. Endnu en ting vi kan overveje at lave herhjemme. Knus og god aften.

    SvarSlet
  4. Kære Ann
    Nej, den var ikke rå, jeg vil ikke spise halv rå fisk, men den var så saftig, og det var bare en drøm.
    Glæd dig.
    Knus
    Vibeke
    Ps. hvis man spiser fisk der er lidt rå, så skal den have været frossen, da det dræber, hvad der eventuelt kunne være af orm eller hvad ved jeg.

    SvarSlet
  5. MissMuffin
    Det skulle du prøve.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Kære Anette
    Det skulle I gøre, det er en oplevelse!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Jeg synes, at det lyder som lang tid i ovnen for tun? Men jeg plejer altid at lave den på panden - og så kun 1 minut på hver side... så den er helt rød stadig.

    Men smagssanserne ovenpå lyder utroligt godt!

    SvarSlet
  8. Kære Nille, Ja det lyder af meget, men jeg kan sige dig, at det bliver godt, rigtig godt! I øvrigt har jeg skåret et kvarter af, i forhold til den opskrift jeg bedst kunne sammenligne den med, du skal lige tænke på, at det hele bliver noget forsinket, på grund ag det lag løg og urter, den både ligger på, og har over sig.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Kære Vibeke
    Jeg vil også høre englene synge, nu hvor jeg er kommet i Paradis. Elsker fisk i næsten alle afskygninger, men er mådeholden med røget fisk og kød.
    Knus Manna

    SvarSlet
  10. Kære Manna
    Så er du flyttet, og har fået computeren til at virke, det er dejligt,-- ih, jeg har hørt englene synge her i aften, det var bare så fantastisk.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Mmm, det lyder lækkert! Den gemmer jeg lige et link til :-)

    SvarSlet
  12. Piskeriset
    Ja det er en god ide!
    Mkh. Vibeke

    SvarSlet
  13. Anonym4:14 AM

    Kaere Vibeke,
    jeg forstaar godt hvad du mener med din opskrift. Den er helt anderledes end tun steaks der er seared paa panden og derfor raa indeni, og ja de er frosset paa forhaand ligesom laks,der bruges til Sushi. Ligeledes fryser jeg laks, som jeg bruger til Gravad Laks. Jeg vil nu prove din opskrift, den lyder fantastisk.
    Tak,
    Ann i Vancouver

    SvarSlet
  14. Yun smager bare så godt..
    Jeg vil prøve denne engle tun en dag... Bagt tun i min rene ovn..

    SvarSlet
  15. Kære Vibeke
    Det lyder virkeligt som en god måde at tilberede tun på. Jeg har prøvet én gang med at lynstege på en pande - og jeg var ikke vild med det. Men med dette alternativ, vil jeg ikke afvise, at jeg kunne finde på at købe sådan et par steaks igen.
    Knus fra Hanne

    SvarSlet
  16. Kære Mette Lykke
    Du kan godt glæde dig , det er bare så godt.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  17. Kære Ann
    Jeg tror du vil kunne lide det!
    God fornøjelse
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  18. Kære Hanne
    Jeg er sikker på, at du vil blive vild med tunen på denne måde.
    Jeg spiser heller ikke de hurtig stegte tun, der er rå inden i, jeg kan ikke lide det.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  19. Kære Vibeke
    Du kan tro at jeg vil holde mig til opskriften, vi elsker tun og jeg har noget liggende i fryseren som skal tilberedes sådan her, det lyder længe i ovnene, men det er nok fordi der er "andet med"

    Kan du have en god søndag

    SvarSlet
  20. Kære Pernille, ja det lyder længe, men jeg har skåret 15 min af, ifølge en af de opskrifter der inspirerede mig,og saftig bliver den, og spar ikke på olie og vin, dvs. hvis du har to steak i fadet så skal det hele ganges op, opskriften er per person.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  21. Kære Vibeke
    Mums, det ser godt ud :-)
    Knus
    Malou

    SvarSlet
  22. Kære Malou
    Det var fantastisk.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  23. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  24. Hej Vibeke.

    Glæder mig til at lave retten på fredag,men vil lige høre om kartoflerne og gulerødderne er kogt

    Knuzz

    SvarSlet
  25. Vibekes Mad.
    Den var bare så fantastisk, lykke til,alle sammen.
    Hans

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!