20. marts 2009

En slags revelsben med rødder

Jeg købte et stykke ribbenssteg med ben, 1 kg. kr. 28,50 og jeg får fire middage ud af den.
Jeg syntes det var billigt, og da det var med ben passede det fint til at skære mellem benene på skrå, så hvert stykke havde et ben, - sværen blev skåret af.
En marinade blev rørt sammen, den bestod soja, chilisauce, hvidløgsfed i skiver, salt, peber og paprika og blade fra en lille kvist rosmarin, og der blev to stykker af kødet marineret, resten blev portionspakket til fryseren.
Kødet marinerede ca. 4 timer, de blev vendt en gang imellem.

Af tilbehør brugte jeg
2 pastinakker, skrællet og i bjælker
3 gulerødder, skrællet og i bjælker
½ fennikel i både
1 løg i både
1 stor bøftomat i både
1 courgette i tykke skiver
4 hele fed hvidløg
1 kvist rosmarin
en pæn kvist timian
2 laurbærblade
Det hele kom i et ovnfast fad krydret med salt, peber, paprika, lidt chili samt 2 spsk. balsamico og 2 spsk. olivenolie, brug den bedste balsamaco og olivenolie du har, det kan betale sig!
En rist blev lagt over fadet, og kødet lagt på risten, det hele blev sat i ovnen på 160 gr. 1 time og et kvarter vend lige grøntsagerne en gang imellem, jeg vendte dem en gang!
Det smager herligt,- det er billigt,- og det er sundt!

15 kommentarer:

  1. Kære Vibeke
    Det ser vel nok lækkert ud. Det er dejligt med mad der passer sig selv i ovnen.
    Knus fra
    Malou

    SvarSlet
  2. Ja Malou, og det smagte vildt godt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke
    Det ser rigtig lækkert ud og det er da en god måde at bruge en ribbensteg på, de er som du skriver tit billige, så det vil jeg tænke på næste gang jeg handler.
    Kan du have en god lørdag
    Knus pernille

    SvarSlet
  4. Den vil jeg da prøve en dag, tak :-)

    Så lige, du snakkede om lydbøger på Alting har sin tid. Jeg mener da nok at dit bibliotek har lydbøger, du kan låne over nettet:
    http://www.elib.se/library/default_ljud.asp?lib=168

    Der er mange gode og nye også.

    SvarSlet
  5. Kære Pernille
    Ja det er ofte ret billigt,og på den her måde, er det bare perfekt, det var godt jeg ikke havde stegt flere, for så var de blevet spist, ikke fordi jeg ikke var mæt, men simpelthen for smagen.
    knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Hej Bettina
    Det vil jeg undersøge nærmere, det ville være rart, hvis det kunne lade sig gøre.
    Tak for tippet, og god lørdag til dig
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Det ser utroligt lækkert ud, Vibeke! Det er længe siden, jeg har lavet ribbenssteg, men det må vi have snart igen, når jeg nu ser din dejlige opskrift!
    Tak for dejlig inspiration og ha' en dejlig lørdag.

    Klem :)

    SvarSlet
  8. Kære Madame
    Ribbenssteg er ikke det mest populære, men når det er magert, så er det ikke så tosset,jeg kan godt lide det. og at bruge det på en anden måde, gør det ikke mindre interessant, for det er sørme billigt, gad vide, hvad landmænd får for deres grise, for mig ser det ud som om, at det er uforskammet lidt!
    Mkh. Vibeke

    SvarSlet
  9. God idé mht ribbenssteg - det er hermed arkiveret sammen med de andre gode ideer. Jeg glæder mig til at prøve :o)

    SvarSlet
  10. Kære Nina
    Sådan skal det bare være, og hvis du laver hele retten, så får du en dejlig smagsoplevelse.
    Mkh. Vibeke

    SvarSlet
  11. Kære Vibeke

    Dejlig mad. Marinaden lyder god.
    Vi får aldrig ribbensteg, men med din opskrift, så vil jeg ikke afvise, at det skal prøves.
    Jeg kunne lige se her i kommentarerne, at I snakker om lydbøger. Hvis du har en ipod eller lignende og kan lide krimier, kan man inde på Dr.dk/kultur i en kortere periode downloade 5 gratis lydbøger.
    Knus fra Hanne

    SvarSlet
  12. Kære Hanne, det var rigtig godt, marinaden er god, man kan komme en lille sjat fiskesauce med ned i marinaden, det gør den ikke ringere.
    Jeg skal prøve at finde ud af det der med de lydbøger. Jeg skal vist have en Ipod.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  13. Der kan ikke afspilles de lydbøger, man kan låne i WMA-format på en Ipod, så det skal ikke være derfor man anskaffer sig sådan en.
    Se dette link.

    Jeg bruger selv Creative's Zen X-fi som mp3-afspiller.

    Det er også rigtig, at DR har mange gode lydbøger, jeg er ved at høre Natstorm, en svensk krimi oplæst af Jens Jørn Spottag, som er hentet derfra. Link til deres lydbøger

    SvarSlet
  14. Kære Betina.
    Tusind tak for hjælpen, jeg har ikke en brik forstand på dette, men med din hjælp/link, så skal jeg nok få det.
    Dejligt, at der er en der kan vise vej.
    Tak skal du have!
    Mkh. Vibeke

    SvarSlet
  15. Jeg hjælper gerne :-)

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!