22. marts 2009

Det daglige brød!

Det har været lille bage dag her hos mig!
Det blev til et rugbrød med snyd, boller og nogle madflutes.

Opskrift på boller /flutes
Mit brød laves med røremaskine, gæren opløses i vandet, resten kommes bare i skålen og maskinen kører på mellemfart i 10 min. hold lidt af hvedemelet tilbage, nogen gange kræver det lidt mere mel, andre gange mindre.
Dejen skal være blød men ikke klistret.
Lad den hæve 1 times tid, tag den ud på meldrysset køkkenbordet, pres dejen lidt sammen, ikke ælte, skær stykker til boller, flutes eller kom det franskbrødforme, der kan blive to, eller form det hele til et stort franskbrød.
Lad det hæve til 30 - 40 min. og bag ved 190 gr. i ca 20 - 25 m
Dagligt brød
7 dl. håndvarmt vand
1 pk gær,
2 spsk salt ikke m. top
½ dl. olivenolie
1 dl. fuldkornshvedemel eller hvad du har lyst til at komme i, kerner, rugmel, spelt
1 kg god hvedemel


Det koster ikke ret meget at bage boller og flutes, rugbrødet er en dyr, men dejlig sag; og så er den let at ryste sammen, og oven i det hele, det er økologisk.

6 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud!
    Jeg elsker også at bage brød, det er så lækkert med hjemmebag.
    Derfor står en stor farvestrålende røremaskine også højt på ønskelisten, den kunne gøre det meget nemmere, men det er en større investering...

    SvarSlet
  2. Ja det kan godt være en dyr spøg, jeg spekulerer netop på, om min skal skiftes ud, den er købt brugt, men jeg syntes den havde nogle sjove lyde idag, så nu ser jeg hvor længe den holder, for undvære en røremaskine, kan jeg ikke.
    Mkh. Vibeke

    SvarSlet
  3. Kære Vibeke

    Skønt billede. Hjemmebagt brød er fantastisk.
    Jeg har også en gammel røremaskine - sådan en rød Kenwood maskine, sikkert fra 80'erne. Den fungerer nu fint nok endnu. Men en smuk Kitchen Aid ville jeg da godt have til at stå;)
    Ha' en hyggelig søndag aften.
    Knus fra Hanne

    SvarSlet
  4. Kære Vibeke
    Vi bager også selv alt vores brød, både rugbrød og grovbrød, det smager bare bedre og så er det en hyggelig beskæftigelse :)
    God søndag

    SvarSlet
  5. Tak, lige måde Hanne!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  6. Hej Pernille, der er også nogle penge at spare ved, at bage selv, de boller og madflute står i mindre end 10 kr.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!