7. februar 2009

Om at få tænkt tingene igennem:

Det er dejligt og nødvendigt, at tage det fuldstændig med ro en gang imellem, det giver en mulighed for, at få tænkt ting igennem, det kan være alvorlige eller mindre alvorlige ting, og det var begge dele for mit vedkommende.
Jeg tænkte på, nu hvor det næsten er et år siden at jeg mistede min mand, hvordan jeg skulle gribe det an med haven, for de nye frø kataloger er faktisk på trapperne, og selv om man ikke er den store ”havemand” så er der jo det med, at man godt vil have afgrøderne, endda meget gerne. Det var jo min mands område, og han holdt meget af at rode med haven.
Jeg har en rimelig stor krydderurtehave, den må jeg da for pokker kunne få styr på, så er der selve køkkenhaven, den er altså for stor, så der må sås noget græs i en del af den, det er jo lettere at rende rundt med en græsslåmaskine, end med et hakkejern, og hvis man så kun lader det være fri for græs, som man mener at kunne overkomme, så skulle det kunne gå.
Så er der drivhusene, de skal ryddes kraftig op, og der skal nyt jord ind, for det trænger de til, og så må man nære sig, med at putte flere planter derind end de er beregnet til, det bliver som regel et virvar, når de står for tæt.
Så er der forhaven, det meste er heldigvis græs, men der er nogle store træer, som tager for meget lys, så dem, skal jeg vist have en til at komme og fælde for mig, det må jo være bedre at få dem fældet end at de vælter ind over huset, det er jeg altid så nervøs for, når det blæser for meget, men der er nu nok mere chance for, at de vil vælte over på naboernes grund, og det ville også være frygteligt, iøvrigt skulle det være den rigtige tid nu, til at fælde træer, mens de står i "dvale"
Sådan har tankerne bl.a. været i dag, og det vil de nok være af og til, indtil jeg ser, hvad der kan lade sig gøre.

3 kommentarer:

  1. Hej Vibeke. Det lyder som om det har været et rigtigt hårdt år for dig. Det er en barsk omgang at miste den man elsker og troede man skulle dele resten af livet med. Og sikke da en masse arbejde med den have. Det lyder fornuftigt med at så græs på noget af det og så koncenterer dig om en mindre køkkenhave og krydderurterne.
    Mvh Malou

    SvarSlet
  2. Jeg synes lige som Malou, at det må have vært et hårdt år for dig. Den slags tab tager det meget lang tid at lære at leve med.
    Din have lyder dejligt! Jeg forstår godt, at du vil minimere arbejdet med den. Jeg har prøvet at have drivhus, det var sjovt, men ret krævende. Fæld nu ikke alle de dejlige træer - kunne du eventuelt beskære i stedet for?

    SvarSlet
  3. Madame og Malou, jeg er kommet over det værste omkring min mand, men det var et frygteligt chok, pludselig - at han var væk, og man stod alene, men som jeg tidligere har sagt, så har jeg god støtte fra familien.
    Ang. haven så er der nogen ting der skal gøres, størrelsen på haven, var min mands ønske, den elskede han jo. – Træerne, ja det er mit ømme punkt, jeg har flere træer i haven, også store, men dem i min forhave, tager megen lys, og er ikke så ”sikre” da de står på en skrå grund Mvh.Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!