25. februar 2009

Oksesteg i urter og vin

Jeg har købt et pænt stykke oksebov, - for af en lille gnalling til 1 pers, er det jo ikke muligt at lave ordentlig mad, så jeg har bestemt, at resten af kødet bliver lagt i nogle bøtter, og frosset, så jeg har til de dage, hvor jeg enten er fantasiforladt, eller ikke har tid/lyst til at lave mad, grøntsagerne skal jeg nok få spist, inden for et par dage.
I stedet for vin kan du bruge en Porter, eller en god fond.
Ang. Rester: Kød rester kan hakkes fint, steges sammen med løg, tomater, vineddike og krydderurter og blive til en kødsovs dagen efter, evt. med pasta.

3-4 pers.
1½ kg oksebov steg
lidt olie
Urter og grønt efter behag.
Jeg valgte:
½ fennikelknold
6 skalotteløg
1 stort løg i kvarter
4 pastinakker
4 gulerødder
det hvide af to porrer
En god skive selleri
6 soltørrede tomater
1 spsk tomatpure
4 hvidløgsfed
Salt, peber, evt. chili (Chilien hæver retten, men der skal ikke bruges meget)
Et skvæt god balsamico ca. ½ dl.
½ flaske rødvin
Lav en bouquet garni af
Et par kviste timian
et par kviste rosmarin
3-4 kviste persille
2-3 laurbærblade
Pak disse krydderurter i et par porreblade, og bind med bomuldsgarn, eller prop urterne ned i en gazepose, (købes i metermål på apoteket, de er ret dyre, syntes jeg, men gode til dette formål)

Grøntsagerne skæres ud i grove stykker, – de koger helt møre, så endelig ikke for småt, og lægges i bunden af en stegeso eller en jerngryde, sammen med bouquet garni’en. Drys med salt, peber og tilsæt balsamico og tomatpure.
Krydr kødet over det hele med salt, peber evt. lidt chili, brun det på en stegepande og læg det ovenpå det sunde, og hæld vin over.

Stil stegesoen i ovnen ved 150 grader i cirka 3 timer. Kødet skal være meget mørt.

Lav din bedste kartoffelmos til!
I stedet for kartoffelmos kan du servere Couscous.
Eller gør som jeg, spis godt brød til:

8 kommentarer:

  1. Kære Vibeke.
    Det er bare en super måde at lave det på. Der står en römertopf på min ønskeseddel i år. Det er dejligt når maden passer sig selv i ovnen. Godt tip med at bruge rester af det til pastasauce.
    Knus fra Malou

    SvarSlet
  2. Kære Malou
    Det smagte simpelthen fantastisk!
    Krydderurterne har virkelig afgivet smag og kraft, og vinen var egnet til det,
    Jeg er stor tilhænger af,- brug af ovn, og langtidsstegning.- Man får lækker mad, og behøver ikke at være i køkkenet hele tiden.
    Det med resterne, man skal hele tiden prøve, at få dem brugt, varerne er jo ikke ligefrem billige, iøvrigt hader jeg, hvis der er noget jeg har overset, og derfor må smide det ud.
    Kærligst
    Vibeke

    SvarSlet
  3. I stedet for den dyre gaze, kan krydderbuketten pakkes i et stykke køkkenrulle og bindes sammen med lidt køkkensnor. Jeg har faktisk en römertopf, men får simpelthen brugt den alt for lidt - så dejligt med lidt inspiration!
    Hilsen Signe

    SvarSlet
  4. Tak for tippet Signe, det ville jeg ikke have fundet på, kan det virkelig holde? jeg bruger mest det med at pakke ind i porreblade, det gjorde jeg også igår til denne ret.
    Med venlig hilsen
    Vibeke

    SvarSlet
  5. Jeg så engang Bo Jakobsen bruge det trick, og det kan sagtens holde. Fordelen er så også at man kan bruge så lang en snor, at den kan hænge fast i grydehåndtaget - det bruger jeg især når jeg koger pickles og den slags!
    /Signe

    SvarSlet
  6. Hej Signe
    Jeg bruger også at sætte "posen" fast i håndtaget, når jeg laver suppe og andre simreretter.
    Nu vil jeg prøve det med køkkenrulle næste gang det går løs med bouquet garni, og det sker ofte her hos mig, da jeg aldrig bruger "terninger" af nogen art i min mad, jeg kan simpelthen ikke tåle de smagsforstærkere de bruger,
    og en krydderurtebuket, gør jo det samme, især hvis der er en rosmarinkvist i blandt.
    Kærligst Vibeke

    SvarSlet
  7. Kære Vibeke.
    Jeg bruger et kaffefilter lukket med snor. Det er super nemt.
    Knus
    Malou

    SvarSlet
  8. Malou, det havde jeg ikke spildt en tanke! - det er sgu da logisk.
    Knus fra
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!