28. februar 2009

Mozzarella gratineret Oksesteak med broccolisalat, kryddersmør m.m.

Jeg er ikke den store broccoli spiser, men den var i ugens grønsagskasse, og så skal den bruges.
Og så kan man måske lide den, det ser da godt ud!

Opskriften er til 1 pers.
Start med
Kryddersmør til steak:
50 g smør
persille
Limesaft/citronsaft
1 lille soltørret tomat udblødt
basilikum
salt, peber
Lad smørret stå ude til det bliver blødt, hak den udblødte tomat, krydderurterne og kom, i smørret, tilsæt limesaften, smag til med salt og peber stil det i køleskabet.

Dernæst
Ovnstegte kartofler:
1 stor kartoffel, eller 2 mindre
Vaskes rigtig godt og skæres i smalle både,
kom lidt olie i en frysepose, sammen med salt peber og finthakket timian,
kom kartoffelskiverne ned i posen og ryst, så alt fordeler sig på kartoffelskiverne
Hæld dem ud på en bageplade med bagepapir, og bag dem 15 -20 min. ved 180 -200 gr.
Så er det

Broccolisalat
Dette blandes
100 g broccoli i små buketter (smid dem ned i en gryde med kogende vand og kog 1 min. og derefter i iskoldt vand, )
½ aromatisk æble i tern uden kernehus
½ fint hakket rødløg
------------------
Dressing:
Dette røres sammen
½ dl. cremefraiche
1 tsk. groftrevne salatløg
1 tsk. Æble eddike
1 nip sukker
havsalt og friskkværnet peber

Og så til hovedsagen nemlig:
oksesteak:
1 oksesteak á 200 g
salt, peber
Lidt hakket basilikum
olie
1 skive mozzarella

Oksesteaken brunes på begge sider og krydres med salt og groft peber.
Læg en skive mozzarella på kødet.
Sættes i ovnen og gratineres
Pynt med hakkede basilikum blade

Jeg måtte have fat i en af mine store tallerkner, så man kan se hvad der er på den.


Det smagte perfekt, og så mig der normalt ikke bryder mig om broccoli, må sige, jeg kan godt lide broccoli, når det er tilberedt på denne måde.

11 kommentarer:

  1. Kære Vibeke.
    Hvor ser det bare veltillavet og lækkert ud. Det lyder som en rigtig god broccolisalat, jeg kan godt lide den sur-søde kombination. Var steaken skåret af tyksteg eller filet?
    Knus
    Malou

    SvarSlet
  2. Kære Malou
    Det er tykstegsfilet, ja broccolien, - det smagte pokkerme godt, jeg farede rundt på nettet, og fik lidt her og lidt der, og så blev den sådan, mig der normalt ikke spiser broccoli, jeg blev vild med denne salat.
    Knus fra
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Uhm en ny variation af broccolisalat, jeg elsker nemlig broccoli :-)

    SvarSlet
  4. Kære Lene, den var bare rigtig god!
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke, det ser bare så lækkert ud. Det skal vi prøve herhjemme :o)
    Mvh. Susanne

    SvarSlet
  6. Det lyder fantastisk lækkert! Jeg er heller ikke helt vild med broccoli, men din udgave lyder dejlig.

    Din ret skal helt sikkert prøves hos os i ferien :o)

    SvarSlet
  7. Kære Vibeke
    Din mad ser som altid bare rigtig lækker ud. Vi kan godt lide broccoli, og jeg skal da prøve din variant. Bønnesalaten blev lavet i går og den var rigtig god.
    God søndag til dig
    Knus
    pernille

    SvarSlet
  8. Bobbuli, som det hed herhjemme, da ungerne var mindre, har altid været en fast del af vores mad. Ungerne elskede det, da de fik det som mos med kartofler og andre grøntsager, engang i fordums tid, hvor de var ganske små. Siden har vi spist det som fast ingrediens i diverse wok-retter. Det smager bedst, når det bare lige har fået en lyntur i wokken, gerne i et par dråber sesamolie, synes jeg. Forresten er ungerne begejstring noget aftaget, så det er mest de voksne, der tager fra nu.
    Den salat der, den glæder jeg mig til at prøve. Og så glæder jeg mig også til at gå lidt mere på opdagelse i dine øvrige skriverier, Vibeke!

    SvarSlet
  9. Kære Madame, som du ser, så var broccolien heller ikke min hofspise, men på denne måde, var den virkelig god, jeg tror at salaten også kunne blive god med Blomkål.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  10. Kære Pernille, dejligt at I kunne lide bønnesalaten.
    Den her salat er super, og så er den dejlig nem at lave, og passer til mange ting.
    Knus fra
    Vibeke

    SvarSlet
  11. Velkommen Nina!- Jeg har som sagt ikke haft den store glæde ved broccoli, jeg syntes det var noget mærkelig snask at få i munden, jeg har brugt den i purerede supper og sådan noget, men denne her salat, sammen med æble gjorde noget ved det, det var lækkert.
    Du er meget velkomme til at "Bladre" og se dig omkring!
    Varm hilsen
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!