10. februar 2009

Lyst til et stykke med sild med hjemmelavet Karrysalat

Ja et stykke med sild er nu ikke det værste man har, - sildene havde jeg, men karrysalat det havde jeg ikke, så det måtte fikses!

Det flydende


1,5 dl cremefraise 18%
1 spsk. god mayonnaise
1-2 tsk. Karry efter smag

og dette skal i

1 hårdkogt æg (10 min.) – hakkes fint
1 lille salatløg hakkes fint - ikke rives
1 spsk. kapers – hakkes fint
1 stor eller 3 små syltede agurker – hakkes fint
½ æble – skæres i meget små tern

Bland det hele, og smag til med salt og peber,
Du kan justere smagen med citronsaft og eller en anelse rørsukker det gælder om at ramme den syrlig søde smag.
Jeg drysser af og til en anelse paprika i, det er som om det fremhæver karrysmagen.
Resten af karrysalaten vil jeg bruge i aften til kogt blomkål, så den ikke skal stå og blive gammel.

9 kommentarer:

  1. Uhm, jeg kan godt lide at læse om din madlavning. Jeg skriver sjældent opskrifter, men jeg elsker at spise. Og at lave mad - men helst til flere end mig selv. Jeg synes, det er svært at finde inspirationen, når det kun er til mig selv.
    Jeg læste om dine have tanker. Det lyder som en dejlig plet. Men også et stort arbejde, når du er alene om noget I plejer at være 2 om. Det må være hårdt. Rigtig god fornøjelse med din planlægning.

    SvarSlet
  2. Mums, det ser bare godt ud. Jeg elsker sild. Desværre er det kun mig der spiser marinerede sild her, så jeg får det ikke så tit. Hvad er det for nogen sild, de ser flotte og faste ud?
    Mvh Malou

    SvarSlet
  3. Ja Betty, det er en dejlig plet, Stor, - men med min plan, håber jeg det vil fungere.
    Det har været lidt af et år, men man skal jo videre, dog vil han "altid være hos mig"
    Det glæder mig, at du læser min blog, jeg har jo skullet vænne mig til, kun at lave mad til en person, dog vil mine opskrifter som regel være til to.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  4. Kære Malou, sildene er fra Brugsen, der står, at det er et af deres egne mærker, og den er faktisk god.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke. Fra Brugsen, aha. De må prøves. Karrysalaten ser også lækker ud, men jeg er vist mest til kapers og løg. Jeg er vild med kapers :-)
    Mvh Malou

    SvarSlet
  6. Jeg er også vild med kapers, men jeg er også glad for karrysalat, og især den her, den er der ikke smagsforstærker i, og det er vigtigt for mig, jeg får det af og til dårligt, når der er fråset med den slags.
    Iøvrigt er den hurtigt lavet, og som jeg skriver, resten vil jeg bruge til kogt blomkål i aften, så det passer fint. Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  7. Ja, dem vi mister vil altid være hos os. Det handler ikke om at glemme, men at gemme i hjertet.
    ps. jeg er også glad for, at du læser min blog.
    Jeg blev lige inspireret til at skrive om min salat her i aften ;-)

    SvarSlet
  8. Hej Vibeke,
    lad mig lige sige tak fordi du læser min blog ;-) Og nu skulle jeg da lige ind og kukkelure hos dig. Men det skulle jeg da vist aldrig have gjort, i hvert fald ikke nu - jeg sidder bare her og er møglækkersulten! Jeg kan ikke snuppe sild, ja jeg ved godt at det er upasseligt for en dansker, men jeg elsker bare karrysalat - og den der af din ser godt nok lækker ud, huha da! Den må jeg prøve en af dagene...

    SvarSlet
  9. Berliner Brosten, - Tak fordi du kikkede ind! Og ja den salat er faktisk god, man ved hvad den indeholder, at du ikke kan lide sild, er en ærlig sag, - jeg spiser ikke sild ofte, måske en gang hveranden måned, for det behøver ikke overdrives, men jeg kan godt spise karrysalat ofte, foreks. til halve æg, blomkål, eller bare på en skive rugbrød, pyntet af med masser af purløg, eller brøndkarse. Mvh. Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!