12. februar 2009

Kødløse dage!


Bliver der spist mindre kød, vil det ifølge hollandske forskere frigive enorme arealer til ny vegetation - og samtidig vil køerne slippe færre prutter ud. Dermed spares 110.000 milliarder kroner i kampen mod global opvarmning, skriver Ingeniøren.
Det er forskere fra Netherlands Environmental Assesment Agency, der har set på kødforbruget. Og undersøgelsen viser, at går hele verden på diæt og skærer det ugentlige kødforbrug ned fra 1400 gram om ugen per person til 70g fra kødkvæg og 325g kylling og æg, så vil verden spare de mange penge, skriver TV2
Fra 1400 gr. Kød til 395 gr. Om ugen – det er altså noget af et spring, nu er jeg selv glad for kød, men dog ikke mere end jeg sagtens kunne omlægge to dage om ugen til vegetarmad, det gør jeg ofte, især når der er masser af friske grøntsager i haven, og jeg kunne vel også skære 50 gr. Kød om dagen fra de øvrige dage, så måske kunne jeg halvere forbruget af kød, og det lyder i mine ører, som noget man kunne gennemføre, men skære ca. et kg. væk hver uge, det tror jeg ikke kan lade sig gøre, med mindre, at vi alle begynder at spise Kina mad, - det er måske løsningen, gad vide hvordan amerikanerne vil klare det, jeg syntes altid, som alt andet i USA, så er bøfferne kæmpestore.
TV2 skriver, at et areal på omtrent halvanden gange USA's størrelse - 15 millioner kvadratkilometer - ville blive frigjort ved den foreslåede kostændring.
Ny vegetation på arealet kunne suge CO2'en op, lige så vel som man ville reducere drivhusgasudslippet med 10 procent. Samlet set vil det halvere omkostningerne af klimakrisen, mener forskerne.

14 kommentarer:

  1. Hej Vibeke. Det er et virkelig tankevækkende indlæg. Jeg læste også for nyligt at vi danskere spiser ca 50 kg kød om året i gennemsnit. Dog "kun" 90 gram om dagen for kvinder (90x365=32,85kg) mod mænds 141 gram pr dag (141x365=51,47kg). Og når man så tænker på at det "koster" 17 kg CO2 at producere 1 kg oksekød. Jeg kunne også sagtens spise vegetarisk et par dage om ugen. Al magt til kikærterne. Jeg er desværre en kæmpe hykler, for jeg går bestemt ikke udenom en stor rød bøf. For tanken om at jeg fredag aften er med til at udlede 4,3 kg CO2, bare på min bøf, giver mig rigtig dårlig samvittighed. Host host, godt glødepærer snart bliver forbudt...
    Mvh Malou

    SvarSlet
  2. Helt ærlig Malou, så vil jeg også have en bøf en gang imellem, de behøver ikke have Amerikansk størrelse, men jeg gider altså ikke sidde med 1 stk. "bankekød", men jeg vil da gerne gøre en indsats, jeg tror, at jeg vil til at spise noget mere wokmad, og vegetarmad, kan altså være rigtig t lækker, men det virker jo ikke, hvis vi ikke alle gør noget!
    med venlig hilsen Vibeke

    SvarSlet
  3. Ja, det er sandelig både uhyggeligt og meget tankevækkende, hvad du skriver. Jeg kunne også sagtens spise vegetarisk to-tre gange om ugen uden at lide afsavn ...

    SvarSlet
  4. Ja Madame, jeg tror at mange kvinder godt kunne snuppe et par vegetar dage, men jeg tror, at mænd ville have noget sværere ved det, ikke fordi de ikke vil, men jeg tror, de vil have svært ved at blive mætte, jeg tror ærlig talt, at det ville blive et pokkers renderi til køleskabet om natten.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  5. Kære Vibeke. Tusind tak for din kommentar på min blog.
    Tankevækkende indlæg, du her har skrevet. Udaf mine 5 voksne børn - som er vokset op med masser af kød - der er 2 af dem blevet vegetarer som voksne. Det har jeg i dag stor respekt for, (kunne ikke forstå det i begyndelsen!) og jeg har nu selv skåret meget ned på kødindtagelsen. Ca. 2 dage om ugen spiser vi ikke kød, og det må da siges at være en god begyndelse.
    Jeg kan kun tilslutte mig dine betragtninger.

    SvarSlet
  6. Tak Johanne for din kommentar.
    Ja jeg kan ikke undvære kødet helt, men noget kan man da gøre.
    Der stod ikke noget om fisk i de undersøgelser, så det regner jeg med er i orden, fiskene er jo heller ikke noget mennesker har tilført verden, de har ligesom altid været der, så det kan jo gøre det ud for noget kød.
    Dine voksne børn, har foretaget et valg, det syntes jeg er flot, især da de er vokset op med masser af kød, men som sagt, jeg kan ikke slippe kødet helt, men jeg kan skære ned på mit forbrug.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  7. Uha, jeg er da vist ikke nogen rigtig mand, for jeg har ikke det fjerneste imod ind imellem at være kødløs.

    En løftet pegefinger
    jeg hermed bringer:
    Pas på med bønner og kål,
    hvis du har CO2 reduktioneen
    som endemål! :-D

    SvarSlet
  8. Rimkogeren Tak for kommentaren!
    Naturligvis er du det,- ingen regel uden undtagelser.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  9. Anonym10:11 PM

    Hej Vibeke - velkommen til blogverdenen (har først lige opdaget dig, men bedre sent end aldrig).
    Jeg glæder mig til at følge dig; du ser ud til at kunne bidrage med både gode tanker og gode opskrifter.
    Se, det er jo en rigtig god kombination :o)
    Den ene i partnerskabet her på matriklen spiser også meget kød, men det kunne jeg jo selv gøre noget ved; er dog først for nylig blevet klar over, at oksekød er så "slemt" i forhold til kyllingekød.
    Mere fisk ville være godt på flere måder - det er bare ærgerligt, at deter så dyr en spise.
    Hilsen Ellen

    SvarSlet
  10. Hej Mommer
    Tak for din velkomst,- jeg har ikke været i bloguniverset så længe!
    Ang. det med kød, jeg er selv kødspiser, men jeg prøver at begrænse mig,jeg kan godt lide fisk, men du har ret, billigt er det ikke, med mindre, at man kan hente dem ved havnen.
    Jeg har lige været inde og kikke på din blog, den ser ganske interessant ud, så jeg kommer igen.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  11. Spændende indlæg. Tænk hvad der kunne ske, hvis verdens rige befolkning kunne blive enige. Men lidt på privat basis har også ret, tror jeg. Det batter bare ikke så meget
    Jeg elsker vegetar mad, men afstår bestemt ikke fra kød.

    SvarSlet
  12. Hej Betty.
    Ja det med at blive enige, det er vist utopi, men lidt har vel også ret, dog batter det ikke meget i det store regnskab.
    Det skal nu ikke afholde mig fra at prøve, at leve lidt sundere, sådan kan man jo også se på det!
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  13. Jeg er faktisk nemt gået over til vegetarmad et par gange om ugen - og jeg holder lidt øje med kødintaget de andre dage - mest for at tabe mig!

    Men her til aften overvejede jeg en stor beskidt rød bøf - men alle udskæringerne i supermarkedet var på 250-300 gram! Helt ærligt - det er jo for meget til én person - og en kvinde! Jeg kan i hvert fald ikke!

    At det så også har en god indvirkning på miljøet at spise mindre kød er jo kun et plus! Jeg er også meget glad for fisk - heldigvis! Så min kost er vist rimeligt afvekslende.

    Dejligt indlæg!!

    SvarSlet
  14. Anonym10:00 AM

    Tak for denne præcise information - det vil jeg skrive på min egen blog og lægge link til dig om hvor jeg har fundet det. Jeg er simpelthen blevet vegetar efter at jeg er kommet ind i permakulturiniverset, det er da for tosset at bruge SÅ meget krudt på at man kan få een bøf eller et stykke med kødpølse.

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!