1. februar 2009

Historien om Confit de Canard

I dag skal jeg forberede syltning af andelår, confit de canard, det er et større arbejde, men det er det værd.
Først i december sidste år, var vi tre kvinder i Paris i tre dage, min datter, min veninde og jeg, og den ene dag var vi inde på ”Le Chat Noir Cafe” på Montmartre, for at spise frokost, - min datter og jeg valgte confit de canard, og det var da bare en oplevelse, det smagte vidunderligt, - og nu vil jeg selv prøve at lave denne meget franske ret.
Andelår, - har jeg fået for lang tid siden, dem kom min bror med, men mit problem har været, at få fat i andefedtet, og nu har jeg fundet det, så nu er alle andelår kommet op af fryseren og jeg været i gang med at salte og krydrer dem, der er brugt salt sukker, peber, hvidløg, enebær og tørret timian.
Andelår skal ligge med krydderier mellem 24 og 36 timer i køleskabet.
Derefter tørres Andelår fri for krydderierne, for at undgå brankning, og så skal de i ovnen og steges stille og roligt i fedtet 3-6 timer på med en temperatur på 100 gr.
Jeg kunne også lade dem koge i en gryde på komfuret, men jeg har valgt ovnen.
Når de er færdigkogt/stegt, skal de i glas (krukke) sammen med fedt,(konserveres) og sætte sig i nogle dage.

Det er nu 2-2-2009
Ja nu er der gået ca. 28 timer, og nu bliver krydderierne fjernet fra andelårene, og kommer i ovnen med godt 1 kg. andefedt, det tror jeg er passende til 6 store andelår, det skulle jo gerne dække, når det er varmet op, så nu er der atter ventetid, ovnen står på 100 gr.
Nu er andelårene kommet ud af ovnen, det tog 5 timer, nu står de og køler lidt af, og så kommer de i en krukke og bliver dækket med andefedt, hvor det skal have lov til at sætte sig,- man burde sætte krukken i køleskabet, men jeg har et spisekammer, der er lige så koldt som et køleskab, i hvert tilfælde på denne årstid,så de kommer derud.
Her kan du se hvordan man bruger/ tilbereder disse andelår!

2 kommentarer:

  1. Hej Vibeke, jeg glæder mig meget til at følge din blog - det ser rigtig spændende ud :-)

    SvarSlet
  2. Hej Madame
    Tak for din kommentar, jeg vil gøre hvad jeg kan, for at fastholde interessen!
    Med venlig hilsen
    Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!