16. februar 2009

Fransk Løgsuppe



Dette er en af de supper, jeg er ret vild med, og så er den ret hurtig at lave, hvis man har noget fond.

4 pers.
2 store zittauerløg (ca. 200 g)
50 g smør
1 l. fond
½ tsk groft salt
friskkværnet hvid peber
4 skiver franskbrød (ca. 125 g)
25 g smør
200 g revet ost

Løgene pilles, skæres i tynde skiver og svitses i smør. fonden tilsættes sammen med krydderier . Det hele koger få minutter, til løgene er møre. - Suppen anrettes i 4 portionsskåle, som dækkes med en skive smurt franskbrød drysset
med revet ost. Gratineres hurtigt i varm ovn ved 225°. Serveres straks.

6 kommentarer:

  1. Det lyder godt, Vibeke. Jeg kan ikke kunsten - synes brødet bliver slasket. Måske har det med øvelse at gøre. :-)
    Det er en sjov leg, du omtaler med hver dag sin farve. Den vil jeg prøve at hoppe med på.

    SvarSlet
  2. HEj Betty
    Jeg tror,at det opfører sig som det skal, for det bliver jo blødt, i bunden, men sørg for at have rigtig god varme på ovnen, så osten hurtgt smelter og bliver sprødt, det holder sammen på brødet.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  3. jeg bliver frygtelig lækkersulten af alle de gode opskrifter :-)

    SvarSlet
  4. Det er bare en af de rigtig gode klassikere. Jeg plejer såmænd bare at bruge vand, hvis jeg ikke har fond i fryseren.
    Mvh Malou

    SvarSlet
  5. Åh ja, det er bare så lækkert, Vibeke! Også som natmad, hvis man har haft en festlig aften ;-)

    SvarSlet
  6. mmmmm... løgsuppe er en af mine (glemte) favoritter.

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!