20. februar 2009

Flæskesteg med smag!



2 pers.
1 stk. svinekam uden svær, ikke for lille, det er vidunderligt pålæg, både på rugbrød og i en frokostbolle
2 stilke blegselleri
3 gulerødder
4 store Kartofler,ikke melede
2 porre
2 fed hvidløg
10 stk. oliven
3 soltørrede tomater
Salt peber
et par persillekviste
Balsamico
olivenolie
Saften af ¼ lime
2 dl. fond
2 dele honning 1 del sennep

Alle grøntsagerne klargøres og skæres i passende stykker, kartoflerne skrælles og skæres i både, de soltørrede tomater skæres i strimler, og hvidløg i skiver.
Det hele lægges i et fad med lidt olie, og læg persille i fadet og der hældes limesaft, tre spiseskefulde balsamico og fond over, og der krydres med salt og peber.
Stegen drysses med salt, og lægges oven på grøntsagerne.
Ind i ovnen på 180 gr.1 time.
Ca. 15 min. før at stegen er færdig, pensles den med honning sennep blandingen og skru op på 200 gr.
Velbekomme!

3 kommentarer:

  1. Hej Vibeke. uhm, det er rigtig vintermad. Hvad vil du skyde på at stegen vejede i rå vægt?
    Mvh Malou

    SvarSlet
  2. Hej Malou
    Jeg ved det ikke, jeg havde købt et stor stk. svinekam, men skåret 6 koteletter ud af den.
    Et skud er ca 800 gr. jeg har i hvertfald kød til imorgen, og til pålæg, og til en dobbelt gang biksemad tilbage.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  3. Anonym11:14 AM

    Superfantstisk side du har lavet her Vibeke, sad og kiggede lidt på juleopskrifter på and, steg, brunede kartofler osv. Og fik gode fif samt frisket lidt op i hukommelsen. :) kanon her i denne juletid og skal gerne lige forberede mig lidt, julen holdes hos os for første gang, i år. ;)
    Glædelig jul og godt nytår :)
    Mvh.
    Krista

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!