18. februar 2009

Engelsk Beef

I dag fik jeg en brændende lyst til en rigtig engelsk beef!
Der er ikke så meget bøvl, bøffen steges som man ønsker, en skive mørt oksekød på 150 - 200 gr. dertil masser af bløde løg, - begynd med løg skåret i skiver/ringe, steg dem på panden i olie (ikke for stærk varme), og når de er ved at være færdige, tag dem af panden. Skru lidt op for varmen og steg så bøffen, krydr med peber, og når du mener den er, som du vil have den, så ofrer lige en sjat cognac og flamber bøffen, det gir en god smag, også til saucen, krydr med salt, læg bøffen op på en lille tallerken, og lad den trække.
Imens koger du panden af med en sjat vand så du kan få noget sky sauce, hæld løgene tilbage i panden, kog op, og hæld saften fra bøffen ved, sving et par klatter koldt smør rundt på panden, det jævner saucen en smule.
Læg bøffen på en tallerken, hæld løg og sauce over Server med noget surt, jeg valgte drueagurker, og kartofler,og et par halverede cherrytomater.
Sådan!


Hvis det havde været på en restaurant, så havde man bare brunet bøffen i en fart, ca. 1 min. på hver side, og så sat den ind i en 200 gr. varm ovn i 5-7 min, alt efter hvor stegt den skal være, når den kommer ud af ovnen, skal den hvile.
Det kan man også gøre derhjemme, hvis man skal stege mange bøffer.

4 kommentarer:

  1. Hej Vibeke.
    Åh slurf, det ser bare GODT ud. Jeg bliver helt 'bøffen' bare ved synet. Sikke da en luksus på en onsdag. Hvad er det for et stykke kød?
    Mvh Malou

    SvarSlet
  2. Hej Malou, det er oksefilet, og den var bare så mør og lækker, at jeg næsten savler ved tanken.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  3. Anonym9:29 PM

    Det med ovnen var en god oplysning - jeg skal somme tider lave engelske bøffer til 16-18 personer, når familien er samlet, og det kan godt finde på at volde mig problemer ;-)

    SvarSlet
  4. Mommer, det er en god ide, når man skal være så mange.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!