20. februar 2009

De fire grundsmage: Sødt, salt, surt og bittert

Som hovedregel består smag af de fire grundsmage: sødt, salt, surt og bittert, som vi registrerer med vore smagsløg forskellige steder på tungen.
Duften og smagen i krydderier og krydderurter stammer dels fra flygtige æteriske olier - de som giver duft, dels fra skarpe komponenter - der bider på tungen.
Styrken og kvaliteten varierer mellem sorter, fra sæson til sæson og fra de forskellige dyrkningsområder. Det skyldes forskelle i jordbundsforhold og vejrlig.
Krydderier der er fint malede, har altid et lavere aromaindhold og kortere holdbarhed end groft malede eller hele krydderier, som har god holdbarhed,
Kunsten er, - at kombinere de krydderier og urter, der ”klæder hinanden”: milde og skarpe, uden dominans fra nogen, og evt. at tilføre sødme og syrlig smag, evt. bittersmag fra grøntsager og frugt.

Det er ofte blot en velvalgt detalje, der skal til for at løfte en jævnt kedelig smag op til at blive interessant.
Her får du en rejse for dine smagsløg i surt, sødt, salt, stærkt og bittert.
En bitter salat som julesalaten kræver modspil gerne af både noget sødt, surt og salt.
Den sprøde salat smager skønt serveret hel bladet vendt med en vinaigrette.
Eller i den udgave hvor salathovedet halveres, og steges på panden i olivenolie ved svag varme, indtil den er let brun. Krydres med salt, peber, lidt sukker og en anelse hvidvin og steges videre, til den er mør.
Rødbedesalat med æbler, løg, grov sennep, kirsebæreddike, kørvel, salt, sødme og lidt olie.
Det behøver ikke være de dyreste grønsager eller den dyreste udskæring, der skal til for at udforske smagen
Resterne som vi alle får, skal måske bare have lidt vineddike, lidt limesaft, krydderurter eller krydderier, som kan være med til at højne et måltid.
Det er sund fornuft, at bruge sine rester, husk at koge kyllingeskroget af med lidt urter, så har man lidt hønsefond til, at redde en sauce, eller at koge grønsager i, så de får et ekstra pift.
Persillestilke, eller anden krydderurt, kan puttes i kogevandet sammen med kartoflerne.
Kød rester kan hakkes fint, steges sammen med løg, tomater, vineddike og krydderurter og blive til en kødsovs dagen efter, evt. med pasta.
Fiske skeletter samt hovedet, kogt af sammen med et nogle grønsager giver en fiskefond, der kan gemmes i fryseren, som det lille touch til sovse og supper, osv.
God fornøjelse med jagten - på smagsoplevelsen!

5 kommentarer:

  1. Jeg er jo vokset op i en familie af husholdningslærere, men det er sjovt, for din inspiration her har jeg aldrig hørt min mor eller min mormor fortælle om. Jeg tror ikke, man tænkte i de baner i gamle dage - men det er jo netop denne viden, der løfter et måltid til en smagsoplevelse. Tak for skøn inspiration, Vibeke :-)

    SvarSlet
  2. Kære Madame, min mor var også kok, inden hun blev gift, jeg har lært meget af hende, men du har ret, de tænkte ikke sådan før i tiden, men de havde nu meget med surt, sødt osv.
    I dag vil vi have en nydelse og en oplevelse, når vi spiser, og vi vil ikke have, at maden ligger for tungt, før lavede man mad, som folk kunne blive mæt af, og lå noget tungere som i dag, mange havde jo også virkelig hårdt arbejde, så det nyttede ikke noget, at komme med et par salatblade og 100 gr. kød.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  3. Hej Vibeke. Nice, det er lige vand på min mølle :-)
    Mvh Malou

    SvarSlet
  4. Kære Malou.
    Ja nu fik jeg sat indlægget sammen, og det er lige som jeg tænker.
    Jeg ved godt, at du "kører i den samme side af vejen", og det er bare dejligt.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  5. Det er interessant læsning, jeg har aldrig tænkt over det før nu, men det lyder logisk, jeg får travlt med at læse alle dine opskrifter for jeg trænger til et pift til maden

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!