14. februar 2009

Basisrettigheder

Jeg kikkede lidt på de mange madopskrifter, som jeg tidligere havde haft sat op på mit gamle køleskab med magneter,(jeg har fået et nyt) midt i alle opskrifterne fandt jeg et A4 ark med overskriften ”Basisrettigheder”, jeg tænkte straks, - interessant! så jeg skrev den af, - jeg kan ikke huske, hvor jeg har den fra!

Jeg har ret til:

1. At bede andre om det jeg ønsker, når blot jeg husker, at andre har samme rettigheder
2. At sige nej uden at føle skyld, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed.
3. At have følelser og at udtrykke dem, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed
4. At bestemme om jeg vil leve op til andres forventninger, sympati og velvilje, eller om jeg vil handle på en måde, som jeg selv foretrækker, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed.
5. At begå fejltagelser og tage ansvaret for dem, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed
6. At danne mine egne meninger og give udtryk for mine synspunkter og holdninger, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed.
7. At ændre mine meninger, synspunkter og holdninger, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed.
8. At undlade, at forklare eller undskylde min adfærd og til at træffe ulogiske beslutninger, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed.
9. At tage stilling til, om det er mit ansvar, at finde løsninger på andres problemer, når jeg blot husker, at andre har samme rettighed.
10. At blive taget alvorligt, at blive hørt og at få mine synspunkter respekteret, når blot jeg husker, at andre har samme rettighed

10 kommentarer:

  1. Hej Vibeke.
    Tak for det, det planker jeg lige og smækker op på mit køleskab.
    Der var mange gode ting at tænke over. Jeg vil gerne lære at undgå "skyld, med skyld på".
    Mvh Malou

    SvarSlet
  2. Godmorgen, Vibeke, det er så kloge ord! Dem tager jeg straks til mig. Jeg kan huske, at jeg har set dem et sted før - jeg kan bare ikke huske hvor. Måske hos Sanna Ehdin, som jeg er meget optaget af.

    SvarSlet
  3. Hej Malou Ja tag du dem bare, det er faktisk gode læresætninger.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  4. Kloge ord fra morgenstunden ! Tak for at dele ud :-)

    SvarSlet
  5. Godmorgen Madame.
    Som sagt, aner jeg ikke hvor jeg har dem fra, jeg ved bare, at det er længe siden jeg satte det på det gamle køleskab, papiret havde ved gud set bedre tider, det var så gult, at jeg havde svært ved at læse hvad der stod.
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  6. Hej Losarinas mor!
    Jeg syntes at disse
    "basisrettigheder" passede så godt!
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  7. Dejligt udklip, du havde der på køleskabet. Minder lidt om det gamle poesivers: "Vær mod andre, som du ønsker, de skal være mod dig".
    Tak for at du vil dele dem ud, de bliver sat på opslagstavlen.

    SvarSlet
  8. Jeg har læst dem engang for længe siden, men det er godt at få dem repeteret.
    God weekend, Vibeke.

    SvarSlet
  9. Hvis dine 10 bud blev alment gældende, så blev Verden helt klart en bedre Verden.

    SvarSlet
  10. Smukke ord Vibeke! Jeg har aldrig læst dem før - men de vil blive gemt! Tak!

    SvarSlet

Du er velkommen til at kommentere mine indlæg, det er hyggeligt med lidt respons!